سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سایت پزشکی دکترجعفرسیاه چشمDr.jafar.siahcheshm

پیشگیری از جویدن ناخن در کودکان

جویدن ناخن به عنوان یک واکنش روانى در کودکان معمولاً در سنین 5ـ4 سالگى آغاز مى شود. کارشناسان علل مختلفى براى جویدن ناخن مطرح مى کنند، آنان معتقدند علت عمده جویدن ناخن دراین سن ناشى از ترس و اضطراب است .
البته ممکن است روشى براى ابراز دلگیرى ها، دلخورى ها، دلواپسى و یا جلب توجه هم باشد. هنگامى که کودک نمى تواند خشم خود را در مقابل ناکامى و محرومیت نشان دهد با جویدن ناخن آرامش پیدا مى کند.
در هر صورت این رفتار به خود فرد و یا کودک آسیب وارد مى کند و غالباً از دوران کودکى شروع مى شود و شدت خود را در دوران ابتدایى و راهنمایى نشان مى دهد و در نتیجه آثارى نظیر افت تحصیلى و یاعقب ماندگى اجتماعى براى کودک به همراه دارد و لازم است والدین و اولیاى مدرسه بیشتر به آن توجه کنند.
با این همه ، ناخن جویدن یک اختلال محسوب مى شود و از بین بردن آن در دوران کودکى آسانتر است، این مسأله ممکن است در بزرگسالى ادامه داشته باشد و به صورت عادت درآید. کارشناسان توصیه هایى براى جلوگیرى از ناخن جویدن کودکان دارند که در زیر مى آید.

به دنبال علت ناخن جویدن کودک باشید

هیچ گاه منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن هایش را مى جود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنید، سعى کنید همیشه به دنبال علت باشید. توجه کنید کودکتان درچه موقعیت هایى این عمل را انجام مى دهد. جست وجو کنید که چه مسأله اى باعث شده است آرامش و امنیت کودکتان را به هم بزند. آن را دریابید، این تلاش شما براى پى بردن به مشکل کودک و توجه به حل آن مى تواند بزرگترین گام براى از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.

کوتاه کردن ناخن

کوتاه کردن ناخن‌هاى بلند به کودکان در زمینه ترک این عادت بسیار کمک مى کند. ناخن هاى کوتاه شده کمتر جویده مى شوند، سعى کنید هرچند روز یک بار ناخن هاى کودک را بگیرید و سوهان بزنید.

تنبیه نکنید

توجه کودک را از جویدن ناخن دور کنید. کودک باید احساس خوبى نسبت به خود پیدا کند و یا در واقع به او اعتماد به نفس بدهید. تنبیه و شرمنده کردن کودک نه تنها به هیچ وجه اثرى در ترک این عادت نخواهد داشت، بلکه مى تواند مشکل را تشدید کند. بویژه بچه هاى کوچکتر که نمى توانند دلیل این که انگشتانش بدمزه است را بفهمند و این راه حل نمى تواند به آنها کمک کند.

انگشتان کودک را به کار بگیرید

سعى کنید حواس کودک را هنگام این عمل پرت کنید، از او کارهایى بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند مثل درست کردن یک کاردستى و یا کشیدن یک نقاشى .



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 90/9/6ساعت  11:18 عصر  توسط دکترجعفرسیاه چشمDr.jafarsiahcheshm 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نامه دختر امام خمینی به رهبری در پی ردصلاحیت هاشمی
    نامه سید حسن خمینی به هاشمی
    آمنه وسیران پیرانشهری......
    کودک دچار تب و تشنج
    گریه مادر
    بازدید از بیمارستان روانى
    تسکین خستگی چشم ناشی از کار با رایانه،
    مراقبت از پای دیابتی
    جویدن ناخن در کودکان
    9 دشمن زندگی زناشویی!
    [عناوین آرشیوشده]
     

    کدهای جاوا وبلاگ

    قالب وبلاگ